MalariaSpot: Bir Oyun Yüz Binlerce İnsanın Hayatını Değiştirebilir mi?

Amazon Web Services’in teknolojileriyle ortaya çıkan MalariaSpot’un inovasyona dayalı öyküsü oldukça ilginç.

Dünya genelinde 1 milyardan fazla insan dijital uygulamalar ve video oyunları ile keyifli vakit geçiriyor. Peki bu sadece bir hobiden mi ibaret? Harcanan bu zaman ve yetenek daha faydalı amaçlara hizmet edemez mi?

MalariaSpot

Sivrisinek ısırması yoluyla bulaşan sıtma, her yıl milyonlarca kişinin sağlığını tehdit ediyor.

Madrid Teknik Üniversitesi’nden MiguelLuengo Oroz’un cevabı hayır olmuş. Miguel ve ekibi, Amazon Web Services’in çözümlerinden yola çıktı, her gün binlerce insanın ölümüne sebep olan hastalıkların teşhisine yardımcı olmak için dünyanın dört bir yanındaki oyuncuların ortak zekasını kullanmaya karar vermiş ve MalariaSpot doğmuş.

MalariaSpot fikri 2012 yılına kadar uzanıyor. Birleşmiş Milletler’de küresel sağlık sorunları üzerine çalışırken, mikroskopta kan sayımıyla sıtma teşhis sürecinin çok zor olması dikkatimi çekti” diyen Miguel. “Bir kan örneğinde hastalığa neden olan parazitleri belirlemek ve saymak yarım saat sürüyordu ve dünyada tüm vakaları teşhis edebilecek yeterli sayıda uzman yoktu.”

Bir bilgisayar oyunu tutkunu olan Miguel’in aklına o an bir fikir gelmiş: “Neden uzay gemilerini vurmak yerine parazitleri araştırdığımız bir oyun yaratmıyoruz?” Böylece MalariaSpot doğmuş. Oyunda sıtma avcısının dijitalleştirilmiş gerçek bir kan örneğinde parazitleri bulmak için sadece 1 dakikası var.

Yayımlandığı tarihten bugüne, 100 ülkede 100 binden fazla kişi 1,5 milyon parazit avlamış. Sonuçlar oldukça umut verici. Aynı örnek görüntü üzerinde yapay zeka tarafından bir araya getirilen birçok oyuncunun yaptığı tıklamaların sonucu, bir uzmanın sayımı kadar sonuç veriyor, üstelik çok daha hızlı.

MalariaSpot’un Esnek Bilgi İşlem Altyapısı Teknolojiyle Sağlandı

Projede oyunu barındıracak teknoloji platformu en önemli bileşen olarak öne çıkmış. “Dünyanın her yerinden çalışabilecek ve esnek bir altyapıya ihtiyaç vardı”” diyor Miguel. Genellikle medyada haberleri çıktığında veya sosyal ağlarda kampanyalar yaptıklarında trafik artışı yaşadıklarını gözlemlemişler. Bu noktada Amazon Web Services’in sunduğu mevcut trafiğe göre otomatik olarak ölçeklenebilen çözümlerin son derece işe yaradığını görmüşler.

Miguel ve ekibi; öğrenci, öğretmen ve araştırmacılara buluta geçip hızlı ve düşük maliyetlerle inovasyon yapma fırsatını sağlayan AWS Research Grants programını kullanıyor. Miguel, “Artık fatura konusunda endişelenmeden farklı hizmetleri test edebiliyoruz” diyor.

Beyaz Saray’dan Yerel Okullara

MalariaSpot

MalariaSpot oyununda sıtma parazitini akyuvarlardan ayırmanız gerekiyor.

MalariaSpot projesi, Massachusetts Institute of Technology (MIT), Singularity University of NASA ve Beyaz Saray Bilim ve Teknoloji Ofisi gibi kurumların da beğenisini topladı. Fakat Miguel ve ekibi için en büyük ödüllerden birisi, ekip için çok daha yakın bir yerden geliyor. Ekip, İspanya’da okulları ziyaret ederek en umulmadık bilimsel yeteneklerin farkına varılmasına yardımcı olmaktan keyif alıyor.

Miguel, “Bugünün çocukları dijital varlıklar. Onlar bir ekrandaki karmaşık görüntüleri görmeye ve analiz etmeye alışık” diyor. Bu da bilgisayar oyunlarının eğitimsel değerini ve farkındalığa katkısını gösteriyor.

Geçtiğimiz 25 Nisan Dünya Sıtma Günü’nde binlerce İspanyol öğrenci “Olimpik Sıtma Video Oyunları”na katılarak MalariaSpot Bubbles isimli yeni oyunu oynadı. Okul takımları, en iyi sıtma paraziti avcısı olabilmek için gün boyu kıyasıya yarıştı. Miguel, “MalariaSpot sayesinde biyolojiyle pek de arası olmayan öğrencilere bile ulaşmayı başardık. Geçen yıl bir okulda yaptığımız çalışmada kazanan çocuk sınıfın en yaramaz öğrencisiydi” diyor.

Teknolojinin her an her yerde bağlantı imkanı sunduğu bir dönüm noktasındayız. Bizler ve kuşağımızın geri kalanı, teknolojinin bize sunduğu tüm olanakları insan hayatında önemli etkiler yaratacak girişimlere yönlendirmekten sorumluyuz. Üstelik sağlıktan daha önemli ne olabilir?

Miguel ve genç araştırmacılardan oluşan ekibi, MalariaSpot ve onun “küçük kardeşi TuberSpot ile 5 yıl içerisinde medikal görüntülerin analizi için bilgisayar oyunlarının yüzde 5 oranında kullanılacak olmasına katkı sağlıyor.

Hedefleri, dünyanın her yerinden bütün insanların ulaşabildiği, düşük maliyetli hastalık teşhis sistemlerini hayata geçirmek.